Serwis klimatyzacji należy wykonywać okresowo!
Wykonujemy następujące czynności:
Kontrola układu klimatyzacji
sprawdzenie poprawności jego działania i ciśnienia w układzie. Jeżeli jest ono prawidłowe, nie ma konieczności wymiany czynnika roboczego. Wystarczy okresowa wymiana filtra kabinowego i czyszczenie wnętrza, tzw. odgrzybianie;
Test elektroniki pokładowej
dotyczy to głównie samochodów z automatyczną klimatyzacją. Po podłączeniu testera do gniazda diagnostycznego, serwisant może odczytać błędy sterownika klimatyzacji, który zapisuje w swojej pamięci informacje o spadku ciśnienia czy innych anomaliach;
Wymiana czynnika roboczego
rocznie z układu ulatnia się około 10 proc. czynnika roboczego klimatyzacji. Jest to proces naturalny. Zbyt szybkie ulatnianie się czynnika roboczego oznacza, że w układzie jest jakaś nieszczelność;
Napełnienie klimatyzacji nowym czynnikiem roboczym
do którego dodawany jest olej do smarowania kompresora;
Sprawdzenie układu klimatyzacji
pod kątem wydajności. Jednym z najlepszych sposobów na sprawdzenie wydajności układu jest pomiar temperatury. Specjalny termometr umieszcza się na kratce wentylacyjnej i po nastawieniu klimatyzacji na maksymalne chłodzenie oraz po zamknięciu kabiny samochodu mierzy się czas osiągnięcia określonej temperatury oraz samą jej wartość. W ten sposób można określić, czy układ jest wydajny;
Odgrzybianie klimatyzacji i wymiana filtra kabinowego
filtry kabinowe często wytrzymują nie dłużej niż rok i po takim czasie nadają się do wymiany. Odgrzybianie układu przeprowadza się zarówno chemicznie specjalnymi środkami jak i poprzez ozonowanie. Coraz popularniejsza staje się ta druga metoda, która jest skuteczniejsza i bezpieczniejsza dla zdrowia użytkownika samochodu. Procedura jest prosta, ponieważ mechanik umieszcza w aucie urządzenie zwane ozonatorem i włącza go na określony czas;